وعده خانه هاي امن

سه شنبه 23 مهر 1381

وعده خانه هاي امن همان مدينه فاضله است

در سايت زنان ايران مطلبي وعده خانه هاي امن زنان در ايران كه در مورد خانه هاي امن بود را ديدم. اين جمله هم در آخر مطلب خواندم :

به نظر می رسد بدون حل مساله تمکين زنان از شوهران و اقامتگاه آنان که در قانون ايران آمده است، هرگونه تلاشی برای ايجاد خانه های امن با مقاومت فراوان روبه رو خواهد شد. براساس قوانين ايران زن موظف به اقامت در محلی است که شوهرش تعيين می کند و وظيفه دارد از او در روابط جنسی و ساير امور از جمله خارج شدن يا نشدن از خانه اطاعت کند.

به نظر من بدون حل مسئله تمكين امكان صحبت از خانه هاي امن نيست. در كشورهاي اروپايي زني كه تصميم به ترك خانه شوهر يا پارتنرش را مي گيرد، قبل از هر چيز از حمايت قانون برخوردار است. مجاز است حتي فرزند يا فرزندانش را به همراه خود ببرد. در بروشورهايي كه جهت آگاهي و اطلاع زنان تدوين مي شود به آنان توصيه شده كه در صورت تصميم به ترك خانه تمامي مدارك از جمله كارت شناسايي ، كارت واكسن بچه ها، كارت بيمه و غيره را به همراه خود برداشته و به يكي از اين مراكز رجوع كنند.
در زمان مراجعه زن مي تواند درخواست كند كه در مدت اقامتش در مركز هيچگونه اطلاعي در مورد محل سكونتش به مرد داده نشود.
مسئله مهم تر مسئله مالي است. در بسياري از موارد زناني كه به اين مراكز مراجعه مي كنند كساني هستند كه استقلال مالي ندارند. در مدت اقامت آنان مدد كاران اجتماعي به آنها در حل مشكلاتش كمك مي كنند. براي زناني كه به آنان حتي حقوق بيكاري بدليل اينكه هيچوقت شاغل نبوده اند تعلق نمي گيرد از سازمان كمكهاي اجتماعي تقاضاي كمك هزينه ماهيانه مي كنند. زنان مي توانند به مدت سه ماه كه تا شش ماه هم قابل تمديد است در اين مراكز مانده تا راه حل جديدي براي آينده خود و فرزندانشان بيابند.
در بعضي از موارد ترك خانه امن به تدريج صورت مي گيرد. زن مي تواند در آپارتماني زندگي كند كه تحت پوشش و نظارت خانه امن است. پس از آن در صورت تشخيص خودش و مددكاران به او كمك مي شود تا خانه اي براي خود پيدا كند و ...
در ايران وضع به چه شكل خواهد بود؟ آيا به زنان خانه دار پس از ترك خانه امن امكاناتي از اين قبيل داده خواهد شد تا سر از پاركها و خيابانها در نياورند؟
در بخش ديگري از مطلب آمده است كه :

اين مقام مسئول گفته بود تنها زنانی می توانند از خدمات اين مراکز استفاده کنند که دادگاه ، پس از طی مراحل قانونی مراجعه به پليس و پزشکی قانونی اجازه اقامت آنها را صادر کرده باشد.

اين امر موجب مي شود كه تا زمان روشن شدن تكليف زن در دادگاهي كه بي شك زن را به قانون رجوع خواهد داد و او را تشويق به سازش خواهد كرد و ... جان زن در خطر باشد.
آيا فكر تضمين امنيت جاني زن و فرزندان او را كرده اند كه اين شرط را گذاشته اند؟

نظر شما چيست؟

زنان | بازگشت به صفحه اول

دنبالک:

آدرس دنبالک براي اين مطلب: http://www.donyayeman.com/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/236


نظرات:

شما هم نظر بدهيد: